Progresjonsutvikling i rammeplanens fagområder

Antall, rom og form

Mål: Barna skal få innsikt i å orientere seg i rom ute og inne, sortere, telle og måle ved å bruke det i ulike situasjoner.

  • I samling gir vi barna mulighet til å bli kjent med tallrekka 1-10. Vi teller barna og synger enkle sanger om tall og telling.

    Barna får utforske og leke med tall, mønster og former.

    Barna erfarer plassering i rommet inne og ute. Og tar del i ryddeaktiviteter der leker sorteres og har fast plass.

  • Barna er mer delaktig i tall og telling. Eks. dekke på bordet.

    Gjennom lek får barna erfaring med preposisjoner som over, under, ved siden av, bak og foran.

    Leser enkle bøker om antall, rom og form.

    Spille enkelt spill.

  • Lære enkle regelleker.

    Øve på å telle til 10.

    Legge til rette for konstruksjonslek.

    Øve på å sortere etter størrelse, farge eller form.

    Lære ulike begreper og telling gjennom lek.

    Konstruksjonslek som duplo og annet byggemateriale.

  • Spille spill.

    Øve på å telle – bli kjent med noen tall.

    Konstruksjonslek.

    Sortere etter farge, størrelse eller form.

    Tall og telling gjennom spill og lek.

    Begynnende forståelse av mengde.

  • Spille spill og kunne følge reglene.

    Følge oppskrifter i f.eks. perling.

    Bli kjent med tallene fra 1-10.

    Løse enkle matteoppgaver som +/- 1-10.

    Hjelpe til med å dekke på riktig antall tallerkener osv. som skal stå på bordet.

    Øve på matematiske begreper, telling og forståelse av mengde.

    Kunne navn på de vanligste geometriske figurene.

Kunst, kultur og kreativitet

Mål: Barna skal oppleve skaperglede og utfolde sin kreativitet gjennom tradisjonelle og utradisjonelle materialer og uttrykksformer som sang, dramatisering eller dans og musikk.

  • Bruke ulikt materiell og redskaper i skapende aktiviteter.

    Legger til rette for å utforske, undring, fantasere og gi rom for det kreativitet.

    Barna får bruke den taktile sansen, hørsel, syn, lukt og smak.

    Samlinger med konkretisering. Bilder, figurer og kostymer.

    Bevegelsessanger.

  • Vi lager kunst med det vi omgir oss med fra naturen. Eks. pinner, kongler og mose.

    Barna skal være delaktige i kreative aktiviteter, fellesprosjekter i form av maling, saks, lim og plastelina.

    Gi rom for skaperglede i allsidige formingsaktiviteter.

    Presentere ulike sjangere av musikk og lytte og danse til disse. Hvordan kjennes det i kroppen?

    Røris – bevegelsglede til musikk.

    Ha tilgang til utkledningstøy og dukker. Stimulere barna til rollelek.

  • Få utfolde seg kreativt.

    Presenteres for ulike typer formingsmateriale og bruksområder.

    Kreativitet ute og inne.

  • Utfolde seg kreativt både ute og inne.

    Introduseres for ulik kunst og materiell.

  • Jobbe med et kunstprosjekt?

    Presenteres for ulike typer kunst og kreativt materiale.

    Bruke det man finner rundt seg på en kreativ måte.

Kropp, bevegelse, mat og helse

Mål: Barna skal oppleve en positiv oppfattelse av seg selv gjennom fysisk mestring, og oppleve uteområdet til ulike årstider. Barna skal også få erfare sunn mat på en god måte.

  • Barna utvikler gode spisevaner de får variert og sunn kost.

    Barna har et sosialt og hyggelig felleskap rundt matsituasjonen.

    Gi barna mulighet til allsidige bevegelser og utfordringer i takt med barnets modenhet.

    Bli trygg i gruppa og føle en tilhørighet i felleskapet.

  • Barna blir mer delaktige rundt måltidet. De øver på å si hva de ønsker å spise og barna sender til hverandre.

    Øver på å smøre mat selv og bruke bestikk og drikke av kopp.

    Bruke arbeidskirka til kroppslig aktivitet.

    Vi ønsker å gi barna en forståelse av sin og andres kropp. Sette grenser. Si nei og stopp.

    Selvstendighetstrening, pottetrening, smøre mat, påkledning. Sette ord på ønsker og behov.

    Sette ord på følelser snakke om og veilede barna i utfordrende situasjoner.

  • Øve på å gå på tur i varierende terreng.

    Tilrettelegge for både grovmotoriske og finmotoriske aktiviteter.

    Introdusere for ulike typer mat – hva er bra og ikke bra for kroppen vår.

  • Øve på å gå både kortere og lengre turer i varierende terreng.

    Legge til rette for grovmotoriske og finmotoriske aktiviteter.

    Hvor kommer maten fra? – La barna få innsikt i hvordan vi produserer maten vår.

  • Kunne gå på lengre turer i variert terreng.

    God kroppsbeherskelse både grovmotorisk og finmotorisk.

    Innsikt i sunn og usunn mat og hvor maten vår kommer fra.

    Snakk om hva som er greit og ikke greit å gjøre med/mot kroppen vår.

Etikk, religion og filosofi

Mål: Barna skal tilegne seg grunnleggende holdninger og verdier i samfunnet vårt, men også møte andre religioner og samfunn. Barna skal også kunne undre seg over etiske og filosofiske spørsmål.

  • Bli introdusert for den kristne kulturarv/grunnverdier og høytider som tradisjonene jul og påske feiring. Gjennom sanger, fortelling og pynting av avdeling.

    Barna skal føle seg sett og kjenne en glede og trivsel i gruppa.

    Barna får høre om Mamma Maggi og hennes misjons prosjekt.

    Løveloven: «Jeg skal være meg, men gi plass til andre, slik at de blir seg, bry meg om en annen, hjelpe når jeg kan. Slik blir livet bedre.»

  • Sette grenser for egen kropp.

    Vente på tur og respektere andres grenser.

    Delta på Jule/påske vandring i arbeidskirka.

    Følelser og følelse regulering.

    Se og bli sett. Hjelpe hverandre og vise omsorg.

    Barna lærer respekt for liv og ta vare på naturen.

  • Synge kristne/høytidssanger.

    Bibelfortellinger med fargelegging av temabilde.

    Legge til rette for undring i små grupper.

  • Legge til rette for undring og filosofering i små grupper.

    Bibelfortellinger med medfølgende aktivitet.

  • Legge til rette for at barna kan undre seg. Stille spørsmål og tenke og reflektere selv.

    Bibelfortellinger med medfølgende aktivitet.

Kommunikasjon, språk og tekst

Mål: Alle barna skal få en god, språklig utvikling gjennom samtale, undring og bruk av språk i ulike situasjoner og bli kjent med ulike dialekter.

  • Vi benevner og setter ord på omgivelsene barna er en del av.

    Vi synger og leser daglig bøker. Bøkene er i rekkevidde for barna.

    Personalet er bevisste og benevner i hverdagsaktiviteter. Ved matbordet og andre naturlige læringsarenaer.

    Tegn til tale. Ebbe nebb youtube.

    Dagstavle viser dages gjøremål.

  • Bli kjent med eventyr, sanger, rim og regler. Bruke ulike fremtoninger, fortelling og dramatisering.

    Ha bøker lett tilgjengelig, så det stimulerer til interesse for leseglede.

    Gjøre avdelingen innbydende for rollelek.

    Språkgrupper.

    Språkleker.

  • Øve på å ta imot og følge enkle beskjeder.

    Kunne følge med på bøker med mye bilder og mindre tekst – leseglede.

    Prøve å forklare sin side av saken i en skjedd situasjon.

    Oppleve glede med rim og regler.

  • Øve på å ta imot og følge beskjeder.

    Kunne følge med på bøker med mer tekst.

    Dialogisk lesing – økt leseglede.

    Rim og regler samt tøyse med ord.

    Øve på å forklare og sin side av saken, men også lytte til den andres side.

  • Øve på å ta imot og følge flere beskjeder.

    Kommunisere og forklare hva som har skjedd i ulike situasjoner og lytte til andres mening. Øve på selvstendig konfliktløsning.

    Øve på å følge med på bøker med få/uten bilder

    Dialogisk lesing - leseglede.

    Øve på å fortelle vitser og rime med ord, og dikte og illustrere egne historier.

    Bli kjent med bokstaver og tall – kunne skrive eget navn.

Nærmiljø og samfunn

Mål: Barna skal møte omgivelsene utenfor familien og barnehagen med nysgjerrighet og undring.

  • Oppleve glede ved å ferdes i naturen.

    Vi bruker utearealet til å utforske og bli kjent i og rundt barnehagen. Vi bruker bussen for å forflytte oss og få en større rekkevidde.

    Vi besøker ulike lekeplasser og andre spennende steder.

    Se etter småkryp, blomster, fugler, dyr på tur.

  • Vi går på tur og forflytter oss inn i skogen og går langs veien. Lærer om trafikk sikkerhet med Tarkus.

    Vi er ute hele året og kjenner på vær og vind.

    Barna er delaktige i enkel søppel sortering.

    Variere turopplevelsene.

  • Gå turer og bli kjent med nærmiljøet rundt barnehagen.

    Lære litt trafikkregler og øve på å gå fint langs veien.

  • Gå turer og bli kjent med både barnehagens nærmiljø og ulike særpreg i grenda.

    Øve på å gå fint langs veien og bli kjent med ulike farer i trafikken.

  • Bli kjent med nærområdet og ulike miljøer i kommunen vår gjennom turer og/eller utflukter.

    Lære om å sette seg litt inn i samisk kultur.

    Hvordan påvirker valgene våre miljøet vårt? (Eks hvorfor vi ikke skal kaste søppel i naturen).

    Bli kjent med ulike måter og leve på og ulike familieformer.

    Kunne gå fint i trafikken og vite hvor en kan gå over veien o.l.

Natur, miljø og teknologi

Mål: Barna skal få bli kjent med dyr og planter og naturen og miljøet, og undre seg over naturen vs tekniske løsninger og å ta vare på naturen vår.

  • Oppleve glede ved å være ute i naturen.

    Vi bruker nærområdet og tar småturer med bussene.

    Barna blir bevisst på naturen og vi peker og snakker om det vi ser.

  • Barna har større rekkevidde og vi går i skogen og går til lekeplasser i nærområdet.

    Vi er ute hele året og leker oss med naturens små og store mysterium. Eks. Snø, regn, sand, vind, vann, dyr, fugler og innsekter.

    Miljøbevissthet der barna er delaktige og rydder/sorterer søppel ute og inne.

    Lete etter insekter og småkryp.

  • Øve på å kildesortere søppel.

    Bli kjent med ulike dyr i naturen.

    Bli litt kjent med ulike typer teknologi rundt oss.

    Oppleve undring og glede over ting vi finner i naturen.

  • Øve på og få en grunnleggende forståelse av hvorfor vi kildesorterer søppel.

    Bli kjent med dyr og arter i naturen.

    Bli kjent med ulike typer teknologi (ikke bare PC, TV osv).

    Oppleve undring, glede av naturen vår, og lage naturkunst.

  • Lære å ta vare på naturen vår.

    Lære viktighet av å rydde etter seg når man ferdes i skogen.

    Kildesortere søppel og ha en grunnleggende forståelse av viktigheten av å kildesortere søppel.

    Kjenne til dyr og planter i naturen, og kjennskap til trekkdyr og hi-dyr.

    Kjennskap til ulike tekniske hjelpemidler, hvordan noen tekniske og teknologiske ting fungerer.

    Oppleve glede over å kjenne til ulike deler av naturen vår